Het verhogen van je online conversie is een knap kunstje. Je kunt ervoor kiezen om zelf aan de slag te gaan om uit te groeien tot een ware SEO consultant. Het kan soms ook erg handig zijn om professionele hulp in te schakelen van een echte SEO specialist. Wanneer is het verstandig om een online marketingbureau in te schakelen en waar moet je op letten bij het inschakelen van een online marketingbureau?
1. Geef handvaten
Focus, een o zo belangrijk woord voor het inschakelen van een online marketingbureau. Wat wil je bereiken? Weet eerst goed antwoord te geven op deze vraag, voordat je een SEO specialist inschakelt. Geef het bureau de gewenste KPI’s mee. Wanneer dit kraakhelder is, heeft de SEO specialist focus en kan je SEO partner je ontzettend goed helpen. Duidelijkheid geeft sturing aan de activiteit. Dit resulteert in goede resultaten, minder conflicten en een opbouwende relatie.
2. Wat zeggen anderen?
Online marketingbureaus zijn bijzonder goed in staat om zichzelf fantastisch te profileren. Alleen dit zegt niet altijd wat. De ervaringen van de klanten zegt veel meer over de deskundigheid en kwaliteit van een online marketingbureau. Controleer daarom of het bureau een aantal positieve referenties heeft.
3. Neuzen dezelfde kant op
Jouw belangen en de belangen van het online marketingbureau kunnen tegenstrijdig zijn. Jouw belang is resultaat, je bureau wil graag verdienen. Daarom is het belangrijk dat jouw wensen hetzelfde zijn als de wensen van het online marketingbureau. Let daarom bij het kiezen van een afrekenmodel goed op wat je kiest.
4. De ‘klik’
Het geheime ingrediënt van een goede samenwerking is de klik. Een klik tussen jou bedrijf en de SEO specialist zorgt voor een persoonlijke band en wederzijds begrip. Daarnaast ontstaat er een verplichting naar elkaar om elkaar bij te staan en naar het beste resultaat te streven.
5. Wees op je hoede
Let goed op gladde praatjes. Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat het meestal ook. Besteed daarom aandacht aan wat het bureau doet en vraag hoe ze dat doen.
6. Ervaring en concurrentie
Stel dat het bureau ervaring heeft met soortgelijke klanten. Wat doe je dan? Je kunt twee kanten op. Misschien wil je niet met een freelance online marketeer werken waar ook een concurrent bij zit. Aan de andere kant levert de opgedane ervaring belangrijke voordelen op. Wat je keus ook is: vraag ernaar vooraf.
7. Garanties en afspraken
Het is fijn om een basis van veiligheid te hebben. Garanties geven deze zekerheid. Alleen zijn garanties op verbetering soms moeilijk te geven. Gelukkig zijn financiële garanties uiteraard altijd mogelijk. Hiermee wordt jouw belang ook het belang van de SEO specialist.
8. De algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden leggen de basis van elke zakelijke afspraak. Toch worden ze vaak niet goed gelezen. Voordat je een relatie aangaat met een marketingbureau is het van groot belang om je eerst te verdiepen in de algemene voorwaarden.
9. Kennisdeling
Lees de blogs van de marketingbureaus. Dit kan een indicatie geven van de kwaliteit en kennis die de SEO partij bezit.
10. Lidmaatschap
Lidmaatschappen van brancheverenigingen kan een indicatie zijn van de expertise die een SEO expert bezit. Wanneer een SEO specialist lid is van een branchevereniging zoals het IAB, verplicht hij zichzelf om zich aan bepaalde gedragscodes te houden. Dit geeft je zekerheid.